E-shop » Produkty » Parametry

Parametry

Moderní eshop potřebuje dobrou základnu parametrů. Z mnoha důvodů je nutné mít jakousi databázi indexovaných parametrů tak, aby byla zajištěna vícejazyčnost, rýchlý běh katalogu a hlavně organické SEO, tj. generování nadpisů podle zvolených parametrů ve filtru, např. "Modré letní šaty" v původní kategorii "Šaty".

Parametr - co mu mohu nastavit?

  • Interní název: tímto názvem může programátor odlišit jednotlivé parametry v kódu, a to i přesto, že Název (níže) se změnil. Je dobré zde nepoužívat diakritiku, mezery nebo velká písmena. A pokud možno ho nikdy více neměnit.
  • Název CS (SK, EN, DE, ...): takto se bude parametr jmenovat na webu, ve filtru, na detailu produktů, a všude kde je to relevantní.
  • Název CS (SK, EN, DE, ...) feed: nepovinné, udává název parametru ve feedech, jako je například feed pro heuréku nebo zbozi.cz. Pokud nevyplníme, použije se Název.
  • Speciální význam: takto lze speciálně označit parametry například podle toho, zda pro ně nabízet kolečka s náhledem barvy, či postačí textový název. Takových speciálních významů může být více a úzce souvisí s každým e-shopem zvlášť. Je to na míru.
  • Pro související: je parametr signifikantní pro nabídku "podobných produktů"? Například barva ano, ale délka kabelu ne.
  • Index hodnot: má parametr pevné hodnoty a z nich si pak vybíráme, nebo lze jako hodnotu psát cokoliv?
  • Název starý párovací: toto se vyplňuje jen na některých systémech. Slouží pro migraci z nějakého předchozího systému. Díky němu se ví, který parametr se již naimportoval a jaký název dostal v systému novém. Můžeme tedy migraci i zopakovat (importuje se jen to, co ještě není)

Indexované nebo neindexované parametry?

Pokud je to možné a rozumně "v silách" shopmasterů, je záhodné mít co nejvíce parametrů indexovaných. Znamená to, že jsou definovány hodnoty, které může parametr nabývat. Pokud plánujeme nějaký parametr využít pro filtrování v katalogu, je indexování takového v podstatě nutnost.

Například parametr Barva může v našem e-shopu nabývat hodnot: červená, modrá a bílá. Je tedy velmi vhodné takový parametr indexovat.
Naopak parametr Délka kabelu může nabývat hodnot např.: 1m, 12cm, 2.35m, 2.40m, 2.42m, ... Tento parametr určitě neindexujme, leda bychom si byli naprosto jistí, že požet délek je velmi omezený, řekněme na 10 hodnot. Berme v úvahu i nadčasovost takové jistoty, protože v budoucnu můžeme začít prodávat další značky a u těch nebude nabídka ničím omezená.

Jistě je z toho zřejmé, že rozdíl je prakticky v tom, že u indexovaných parametrů si vybírám z nabídky, kdežto u neindexovaných zadávám konkrétní hodnotu u každého dalšího produktu, jemuž chci tento parametr přiřadit.

Neindexované parametry a měrné jednotky

Dejme tomu, že chceme mít neindexovaný parametr s délkami. V úvahu vezměme již zmíněnou "délku kabelu". Je dobré si nastavit jednotné jednotky pro udávání takových rozměrů. Její zcela vhodné míchat například cm a m. Jasně, jeden výrobce to může mít sjednocené, ale takový produkt pak figuruje v kategorii, kde je namixováno mnoho dalších brandů. Mé doporučení tedy zní: Udejte jednotku přímo v názvu parametru, a hodnoty na tuto jednotku přepočítávejte. Např.:

  • Délka kabelu:
    • 250 cm
    • 2.3 m
    • 1 m
    • 1200 mm

Výsledek = nic moc

  • Délka kabelu [m]:
    • 1
    • 1.2
    • 2.3
    • 2.5

Výsledek = přehledně, srovnatelně, a nelze udělat chybu při vyplňování nových produktů.

Kromě výhody přehlednosti jsou takto zadané hodnoty porovnatelné. Díky tomu půjde do budoucna filtrovat i podle nich. Ve filtru pak může být například posuvník, nebo kolonka od-do.

Indexované hodnoty a jejich obměny

Plnou sílu eshopu využijeme pomocí využívání indexovaných parametrů. K hodnotě "červená" můžeme totiž definovat spoustu dalších vlastností a obměn. Čím lépe to uděláme, tím méně musí eshop platit za reklamu. Zákazníci přijdou sami, a to na základě kvalitní organické optimalizace. Stojí to hodně ruční práce, ale dál už nic. PPC reklamy stojí peníze za každé kliknutí (každý návštěvník přivedený pomocí reklamy stojí nemalé peníze).

  • Název: takto bude hodnota prezentována ve filtru (např. červená)
  • RM... pán: rod mužský (např. červený)
  • RŽ... žena: rod ženský (např. červená)
  • RS... dítě: rod střední (např. červené)
  • RM (mn-ž)... pánové: rod mužský množný životný (např. červení)
  • RM (mn-n)... hrady: rod mužský množný neživotný (např. červené)
  • RŽ (mn)... ženy: rod ženský množný (např. červené)
  • RS (mn)... děti: rod střední množný (např. červené)
  • url: jak bude hodnota zobrazena v URL (např. cervena) - pozor, musí jít o unikátní hodnotu napříč jazykem a celým systémem parametrů!
  • Ve feedu: volitelné, náhrada Názvu pro účely feedů, jako je Heuréka nebo zbozi.cz feed.
  • HTML: toto je speciální hodnota, která je aplikovatelná jen ve speciálních případech. Je to pomocná hodnota pro zužitkování v html podobně někde na webu. U barev je to například hex hodnota, pro červenou barvu je to např. #ff0000.
  • Starý název: toto se vyplňuje jen na některých systémech. Slouží pro migraci z nějakého předchozího systému. Díky němu se ví, která hodnota se již naimportovala a jaký název dostala v systému novém. Můžeme tedy migraci i zopakovat (importuje se jen to, co ještě není).
  • Ve filtru interpretovat jako: o tomto si povíme níže, v samostatném pojednání.

Jistě si kladete otázky, na co se musí název hodnoty skloňovat. Je to kvůli správnému sestavení názvu stránky kategorie, když si návštěvník ve filtrech zvolí nějakou hodnotu. Stránka samotná má také své nastavení, ale u ní se pouze nastaví rod, v jakém její název je. Například stránka "Šaty" je RM (mn-n). Díky tomu se v názvu stránky po vybrání "červená" dovím, že jde o "Červené šaty" a její URL je /saty/cervena. Dále se pak hodnoty kombinují a vytváří kombinatorním způsobem mnoho nových kategorií, které mají správný název, správnou URL, a přitom jsme všechny ty kategorie nemusely ručně vytvářet. Tímto malým gramatickým cvičením jsme náš eshop zvětšili na několikanásobnou velikost a statisticky tedy budeme relevantnější pro větší část lidí, kteři hledají přesně to, čemu odpovíná některá z našich kombinací parametrů. E-shop 2.0!

Ve filtru interpretovat jako

Velká důležitost je ve sloupci interpretací. Dejme tomu, že máme tyto hodnoty u produktů, abychom byli co nejpřesnější:

  • lososová
  • růžová
  • starorůžová
  • světle červená

Je fajn, že máme naše hodnoty tak diversifikované a zákazník přesně ví, co si kupuje. Ale toto je pro něj důležité až v detailu produktu. Ve filtru je potřeba všechny tyto hodnoty sloučit do méně hodnot. Všechny lze s jistou tolerancí označit za "růžovou". Místo abychom tedy měli ve filtru nabízené dva lososové produkty a jeden starorůžový, nabídneme 20 růžových (+/-).

Prakticky to nastavíme tak, že lososové nastavíme, aby se ve filtru interpretovala jako růžová. To samé pro starorůžovou a světle červenou. Růžovou necháme bez interpretace, samozřejmě!